Go Back

Dit voorjaar presenteert duo Scheltens & Abbenes hun grootste museale solotentoonstelling in Foam.

 

Ammonite siert de ZEEN-tentoonstelling van Scheltens & Abbenes in Foam.
– persbericht – 
Cos, Collections, Soapbars, 2012 © Scheltens & Abbenes

Dit voorjaar presenteert het kunstenaarsduo Scheltens & Abbenes hun grootste museale solotentoonstelling in Foam, Amsterdam. Het duo wordt beschouwd als Nederlands meest vooruitstrevende hedendaagse stilleven fotografen. Maurice Scheltens (1972) en Liesbeth Abbenes (1970) zijn erin geslaagd een internationale, artistieke praktijk op te bouwen op het kantelpunt tussen opdracht- en autonome fotografie.

De bezoekers worden meegenomen in de verwondering over de dingen zoals die zich in het dagelijks leven aan ons voordoen. In hun studio ontleden Scheltens & Abbenes het wezen der dingen door minutieus en nauwgezet onderzoek te doen naar de anatomie van objecten. Voorwerpen komen hier tot leven door ze uit de dagelijkse context te halen, erop in te zoomen, ze te kadreren om zo zorgvuldig tot de kern ervan door te dringen: een kleurig poedervlak, een scherpe vouw in een overhemd en popnagels op een vrachtwagen. ZEEN, de titel van de tentoonstelling verwijst daarnaar.

Een zeen is synoniem aan een pees; een stevig maar buigzaam weefsel aangehecht aan een spier die de kracht ervan overbrengt op het skelet. Het kan als een metafoor opgevat worden voor hoe Scheltens & Abbenes inzoomen op het binnenste van het lichaam der dingen en ze verbinden aan een groter geheel. Ook verwijst het naar het tonen van kenmerkende eigenschappen op detailniveau die specifiek zijn voor een bepaald object. De titel hint daarnaast naar Zien, (Maga)Zine en Zen, in de betekenis van aandacht, concentratie en oog voor detail, allemaal van groot belang in het werk van Scheltens & Abbenes.

De tentoonstelling geeft inzicht in een omvangrijk scala aan werk van de laatste achttien jaar. Om de werken van Scheltens & Abbenes tot in de detail tot zijn recht te laten komen, zijn de muren van de tentoonstellingszalen geschilderd in de kleur Ammonite 274, met als finish Estate Emulsion van Farrow & Ball. Een neutrale kleur die niet te warm en niet te koud oogt, maar een subtiele grijze tint die een gedempte en kalme ambiance creëert in de ruimte.

De expositie is van 15 maart tot en met 5 juni 2019 te zien in Foam, Keizersgracht 609, 1017 DS Amsterdam. www.foam.org.

Opmerking voor de redacteur:
Farrow & Ball is toegewijd aan het creëren van rijke gepigmenteerde verf en handgemaakte behang met alleen de beste ingrediënten.

Subtiele neutrale tot donkere inktzwarte blauwtinten, elke verflaag is gemaakt met een mix van maximaal vijf pigmenten voor een buitengewone kleurdiepte. De verf reageert, typerend voor de kleur, op alle soorten licht. Waarbij de variërende ondertonen bij elke tint zachtjes transformeren in licht en schaduw om zo elk huis tot leven te brengen. Van de kenmerkende kalkachtige matte finish van Estate Emulsion tot de duurzaamheid van de wasbare Modern Emulsion, dit onderscheidende palet is verkrijgbaar in een volledig assortiment van hoogwaardige interieur- en exterieur finishes.

Nog steeds geworteld in Dorset, Engeland, het thuisfront sinds 1946. Hier combineren deskundige vakmensen traditionele methoden met hedendaagse technologie om hun gebied te pionieren. Elke rol behang is vervaardigd met Farrow & Ball verf voor een voortreffelijke tastbare finish en een onopvallende connectie tussen verf en papier. Samen transformeert Farrow & Ball moderne en traditionele huizen, zowel klein als groot, van binnen en buiten, over de hele wereld.

Over Scheltens & Abbenes

Het kunstenaarsduo Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes werkt samen sinds 2001. Maurice studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Liesbeth Abbenes doorliep de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.  Scheltens & Abbenes fotograferen voor mode en design merken als Paco Rabanne, Maison Martin Margiela, COS, Hermes, Scholten & Baijings, Arper, Muller van Severen, Arita, Mutina en editorials voor magazines zoals Fantastic Man, The Gentlewoman, Double, Pin-Up magazine, MacGuffin, The Plant en New York Times Magazine. Zij hadden tentoonstellingen bij het Jan Cunen Museum (2012), Huis Marseille (2013), De Kunsthal in Rotterdam (2013), Ravestijn Gallery (2018), Limart/Tokyo (2012), Palais Galliera Musée de la Mode Paris (2012),The Art Institute of Chicago (2013)en Three Shadows Gallery/Beijing (2015). De boeken On Display (2008), I Put This Here (2012), Le Style (2012) en Unfolded(2012) zijn allen collectors items. Scheltens & Abbenes wonnen een ICP Infinity Award in New York (2012).

 

Download images on the pressroom

ShareShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *